Jak na mých na stránkách bývá zvykem, mé recenze se snaží být objektivní a vždy vychází z reálných zkušeností. Žádný přepis specifikace od výrobce nebo opisování z jiných zdrojů.
Dnes udělám výjimku. Má
"recenze" SARS-CoV-2 bude velmi subjektivní ... nicméně stále
zachovám onen aspekt vlastní zkušenosti z "podrobného testování".
Proč byste si měli tento článek přečíst?
Všude jsou mraky Covid zpráv, informují o Covidu
média, odborníci (takže celý národ), zpěváci, zpěvačky ... jen mi tak trochu
zanikají informace od opravdových odborníků, kteří mají k dispozici data,
studie, podložená fakta.
Ano, v médiích jsou prohlášení odborníků
lékařských fakult, imunologů, vyjádření lékařů k vakcínám, vakcinaci ... je ale
nutné si střízlivě uvědomit a precizně číst co opravdu říkají. Ti
moudřejší z nich již začali říkat a psát "dle mého názoru"
anebo "myslím si".
To jsou velmi důležité indikátory toho, že prohlášení
těchto kapacit nereprezentují podložené studie, ale jejich dlouholeté praktické
zkušenosti. Ty jsou nezpochybnitelné a nezaplatitelné. Ale stále je třeba to
mít na paměti, jelikož to, že má někdo zkušenosti a dlouholetou praxi
neznamená, že jeho názor je roven studii provedené na tisících sledovaných
subjektech.
Co ale chybí? Chybí mi zcela jednoznačně trochu více
rozepsané, co to je, mít těžký průběh. Co to je pro zdravotníky 12x za den se
během služby oblékat a svlékat z ochranných obleků, dezinfikovat vše, čeho se
dotkli. TO se dočtete tady. Jak Covid skolí člověka ve středním věku, jak ho
odvezou na JIP a jak s ním a jemu podobnými nakládají zdravotníci. Co dělají
již skoro rok s lidmi, kteří leží na JIP a někdy marně bojují o život. A
přesto, zdravotníci znovu a znovu zachraňují lidi, kteří dostali plnou dávku
díky zabedněnosti některých jedinců v ČR, kteří to zlehčují, nemají respekt
vůči ostatním a raději chodí protestovat na náměstí bez roušek.
Pro všechny ignoranty a nevěřící Tomáše - nebudu vám říkat, co má smysl
za opatření. Jen řeknu jediné - házíte klacky pod nohy lidem, kteří pak ty, jež
mají těžký průběh nebo komplikace a dáváte tak najevo, že si
jejich práce zjevně nevážíte. Přitom zítra to může být právě váš život, který
budou zachraňovat - a nemusí to být Covid, ale třeba nehoda. Nehoda, kde budete
chtít být v rukou zdravého lékaře, který je odpočat na potřebný zákrok, a ne
vysílen již skoro rok zvýšeným pracovním nasazením.
Proč to říkám?
Rád bych, abychom si vy, čtenáři, i já, nastavili podobnou startovní pozici pro čtení článku. To, co napíšu není můj názor ani pravidlo. Je to reálná zkušenost. Zkušenost člověka, který byl jako jeden z mnoha zasažen Covidem, ale jako jeden z mála měl těžký průběh, který málokdo z nakažených poznal. A sic je "nás" opravdu málo, věřte, že tohle je zkušenost, kterou si radši přečtete. Ale stále je to Covid, stále je zde možnost, že to odskáče někdo podobně jako já, někoho nakazíte nebo někdo nakazí vás. Ve většině případů bude průběh asi "v pohodě", nicméně šíření nemoci má největší dopad na ty, kdo mají komplikace, a hlavně na ty, kteří se starají o tyto případy - lékaře a záchranáře. To oni musí pečovat o tyto případy. To oni žijí každý den v koncentrovaném smutku nejtěžších případů, to oni vidí umírat lidi, kteří by mohli žít další roky.
Myslíte, že není lepší zdravotníkům místo potlesku
zkusit ulehčit tím, že budeme více odpovědní a přemýšlet nad tím, co a jak
děláme?
Covid není tak smrtelná nemoc jako historicky jiné
velké pandemie. Nicméně stále je to v novodobých dějinách nemoc, s jejíž
přičiněním umírá zbytečně dříve velmi mnoho lidí. Je to nemoc, která v
kombinaci s jinými diagnózami zkracuje životy pacientů o roky. Je to nemoc, se
kterou se již téměř rok setkávají každodenně zdravotníci, pracovníci IZS a bezpečnostních složek.
Zde naleznete seznam epidemií v historii a počty obětí.
SARS-Cov-2 (Covid19) je již v tomto seznamu a s porovnáním s chřipkou v letech
1918 - 1920 je opravdu 1,784 milionu úmrtí (ke dni 28.12.2020) málo. Ale stále
jsou to lidé, kteří někoho měli a o většinu z nich se staral zdravotnický
personál po celém světě. A toto číslo poroste i v 2021 - než bude populace
promořena a proočkována. S tím, že doposud nejsou prokázány a formálně
zdokumentovány dlouhodobé projevy nemoci (vliv na plíce a další orgány).
Na co se podíváme:
- Začátek nemoci
- Průběh
- Náročnost pro zdravotníky na
péči o pacienta - velmi důležitý aspekt, který je často
opomíjen
- Vliv na zdraví z pohledu
sportovce a následná léčba
Začátek nemoci
Pondělí
To si tak ležíte večer na sedačce a říkáte si, že by to chtělo deku, protože máte jako obvykle studený nohy. No a o 2 hodiny později je vám "najednou příjemně teplo". Tušil jsem, že to asi bude teplota, ale bylo mi příjemně, teplo a usnul jsem. Ráno ale přeci teplota obvykle klesne.
Úterý
Neklesla a bolesti všech svalů, kloubů a hlavy. Teplota stále už bylo 38 C a více. OK. Pít, vitamíny, paralen. Ještě jsem zkoukl hodinky. Body battery na 5 %. Klidová tepovka, když ležím 89. To je mazec. Ale asi kvůli teplotě. Tělo bojuje s infekcí.
Hm, OK, tak - jestli to je Covid, asi to odezní. Všichni to říkají. No ... a když ne, je to chřipka nebo něco a odezní to taky.
Pro jistotu rozešlu zprávy lidem, se kterýma jsem se setkal. Moc za ty 2 SMS naštěstí neutratím. Bývám zalezlej jak jezevec, prdel si vozím v autě sám, do práce máme zákaz. Kuwa, kde jsem to ... no nic - asi obchod nebo lékárna.
Večer jsem již atakoval 40 C. Jo, je čas na paralen, nějaký ten obklad. No možná radši sprchu. Krásně jsem se zchladil bez toho, aby se mi sekla pumpa. Teplota 37.8. Jde se spát, protože začínám být dost unavený.
Středa - to samé jak přes kopírák. Tep v leže 92, teploty lítají mezi 38 C až 39.9 C. Trochu pokašlávám. Už mě to nebaví, ale hlavně vidím, že nejsem moc schopnej se pořádně najíst a hlavně - pít. Dostávám antibiotika a termín na Covid test, pro jistotu.
Od čtvrtka nečekám nic moc nového, a tudíž je mé očekávání je naplněno. Po Covid testu si jedu lehnout zpět do postele. Sice je to "pomalejší" PCR, ale už po 4 hodinách mi přichází SMS s odkazem na mail, kde na mě svítí velkým červeným písmem "POZITIVNÍ". Jsem tak vyčerpanej, že mi to je úplně jedno. V tuhle chvíli se tím nic nemění. Jsem stejně zavřenej v pokoji, mám tu jídlo, několik lahví s různým pitím, včetně Coly, která doposud zabrala na vše - dokáže zabít snad cokoliv. Z té jsem ucucnul max. panáka. Nechutná.
Pozn.: chuť jsem neztratil ... jen jsem tak mrtvej, že nechci ani jíst ani pít. Vše musím na sílu.Čtvrtek odpoledne začínám kontrolovat více okysličení krve. Nejen hodinkami, ale i klasickým oxymetrem. Začínám se pohybovat pod 93 %, ale vždy když vstanu, hned se dostanu zpět na 97 %.
V noci kašlu už víc.
Pátek
Na hodinky se koukat nemusím, ale pro info doplním - body battery 12, tepovka v leže 94, okysličení po ránu 92 %. Teplota 38.5 C.
Trochu
pragmaticky - mám Covid, kašlu, okysličení krve je jiné než dlouhodobej normál.
Horečky už 5.den a tělo jede jako bych běhal a nabíhal obecnou vytrvalost několik dní
vkuse. Pálím víc energie, vypotím víc tekutin. Jsem v deficitu a začínám být
dehydrovaný a něco se děje s plícemi - zcela objektivně.
OK, objednán na RTG vyšetření pro Coviďáky. (pozn.: pokud jste pozitivní, skoro nikde vás nepustí mezi normální pacienty a kde mají možnost, mají minimálně frontu a okénka pro Covid pacienty a drží je segregované od ne-Covid.
Po RTG, kde mi řekli, že mám nález a "oboustranný zápal plic v počátku" jsem šel na plicní. Tam mě šoupli do místnosti s dalšími Covid pozitivními, vysáli krev, změřili saturaci a teplotu. To je vtip? 37.2 C, ale saturace 91 %. OK, čekáme na laborku. Po pár hodinách jsem koukl na hodiny a saturace lepší. Poprosím o přeměření a sestřička hlásá 98 %. OK, jsem rád, asi mě pustěj domů. A taky že jo. Recept na vyzvednutí. Už ani nevím co, ale dostal jsem další antibiotika. Kontrola za týden, při zhoršení dřív.
Sobota a neděle
Proleženo v posteli, zobal jsem bobule dle doporučení doktorů. Saturace lítala víc (90-96 %), než má ustálená teplota, která byla stále 38.4-39.9 C. Body battery na prd. Nabýval jsem podezření, že ten rtuťovej teploměr už má nejlepší léta za sebou a ztrácel v něj důvěru.
Průběh
(zhoršený)
Ono to již probíhalo, ale z mého pohledu to byl jen začátek. Bohužel jsem si do neděle myslel, že to je ten "lehčí těžký" průběh, který odstonáte doma sami. Dnes bych již nečekal a šel do nemocnice dříve, a to samé mohu jen doporučit komukoliv. Pokud máte horečky, které nejdou pořádně srazit, nečekejte - čím dřív začne léčba, tím lepší průběh.
A ať nevyprávím jen já - toto video poměrně přesně dokresluje to, co jsem zažil a viděl já sám. Proto říkám, že včasná hospitalizace je v případě Covidu velmi zásadní pro úspěšné vyléčení pacienta. Další faktory jsou samozřejmě i věk a další diagnóza. Ale včasnost a rychlost jsou opravdu podstatné.neberte to jako strašení nebo paniku. Tohle video jen podtrhuje realitu, se kterou se setkávají doktoři, sestry, obecně zdravotníci. Realitu, kterou mohou ovlivnit sami lidé, když si přestanou stěžovat na "omezování svobod" a začnou přemýšlet nad tím, jak mohou pomoci lidem, co již skoro rok společně bojují s Covid pacienty o jejich životy.
Opravdu si musíte stěžovat na zavírání atrakcí jako stezka korunami stromů s tím, že vláda omezuje lidi na čerstvém vzduchu? Opravdu? Česko je velká země. Máme spoustu přírody, lesů, hor a krásných míst, kde lze chodit, sportovat a koncentraci lidí lze rozmělnit tak, aby se rizika snížila.
Ano, vím, že není prokázáno, že by se nákaza v přírodě šířila, že nikdo neprokázal, že by se nakazili lidé na sjezdovkách. Ale zároveň nebyl prokázán ani opak a nikdo, nikdo vám nezaručí a nepodepíše to, že přebere veškerou odpovědnost za to, kdyby se náhodou někdo nakazil na těchto místech a případně v konečném důsledku i zemřel.
Opakuji - není to o tom, že se někdo nakazí nebo ne. Je to o zdravotnících, kteří již skoro rok svádí každý den znovu a znovu boj o životy pacientů. Pomozme jim tím, že aspoň budeme přemýšlet nad tím, co děláme, kam chodíme, jak chráníme sebe i okolí. To jim pomůže víc než potlesk z okna.
Neděle večer
- bod zlomu
Něco se děje. Saturaci nedostanu nad 93 % ani, když udělám 5 dřepů. Zato v klidu se ustaluje na 89-90. Stále jsem schopen ji ale dostat na 93. Navíc se ale přidává trochu problém - při pokusu o hluboký nádech se rozkašlu. Nejvíc se to projevuje při chůzi na WC (jinam totiž nechodím). Zadýchám se a nemohu se dodechnout díky kašli. Padnu do postele. Kolem 3.ráno (to jsem se budil pravidelně celý týden totálně propocený) jsem šel na WC a vyměnit mokré triko. Dostal jsem dost silný záchvat kašle a nemohl se pořádně nadechnout ... zkroutil jsem se tak, aby to bylo co nejpohodlnější a pomalu začal dodýchávat. Znepokojen tímhle stavem jsem usnul s rozhodnutím, že to je asi opravdu na nemocnici.
Pondělí -
8.den od prvních příznaků
8 dní vkuse v horečkách, saturace klesá a já se nemohu dodechnout. OK, jede se na pohotovost.
UVN v pražských Střešovicích
Nejsem schopen dojít 2 metry ke dveřím pohotovosti. Podlamují se mi nohy, točí se mi hlava. Mám respirátor, ať TOHLE neplivu na lidi kolem. Sestra mě bere pod paží a doklopýtáme do izolačního kamrlíku hned za vchodem.
Krev, EKG, RTG, saturace. Doktor: Dobrý den, necháme si vás tu. Já: Cokoliv. Hlavně mě neposílejte pryč jinak je mi to jedno. --> Infekční oddělení. Vezou mě na vozíku. Máte pyžamo? Jo. Do postele. Dusím se. Dávaj mi 5 litrů kyslíku za minutu přes náhubek s takovým pytlíkem. O HODNĚ lepší.
Doktorka - zvládnete pít? Já - skoro ne a už jsem několik dní v deficitu. Jasně, takže kapačku. Děkuji, ruka zde, kanyla ... nebolí? Je mi to jedno - klidně ať bolí, jen ať mi je jakkoliv jinak.
Odpoledne - jiný doktor (omlouvám se, ale nepamatuji si jména. Ani těch, kteří byli výjimeční a lepší než ostatní, protože výjimeční byli všichni doktoři, sestřičky a další lidé z personálu, se kterými jsem se setkal.). Máte vážný průběh. Nasadíme Remdesivir, ale máte to již 8 dní. To je na hranici. Odpovídám, že cokoliv, jen ať mi srazí aspoň ty horečky. Skoro brečím.
Komplikace
Večer první dávka Remdesiviru. Největší. Kolem 23.hodiny potřebuju na WC. Nedojdu tam, tak aspoň bažant. Ale začínám se dusit. Začínám se hodně dusit. Potřebuju se nadechnout, ale nejde to. Při nádechu se mi zarazí po asi 10 % nádechu svaly a cokoliv, co ve mně je, vykašlu ven. Dusím se. Je to jako byste se topili, ale na suchu. Jako by vzduch (i s kyslíkem v masce) byla voda, která vám plní plíce a nutí vás to kašlat ven. Dělají se mi mžitky, už nedodechnu ani těch 10 %, mačkám tlačítko na interkomu jak zběsilej. První sestra, druhá sestra. Začínám se třepat a slyším "tohle se mi nelíbí". Doktorka. Vnímám, že jsou u mě 3 zdravotníci.
Nevím co se dělo a jak dlouho. Na obličeji mám stále masku, ale doktorka u postele kontroluje tlak, saturaci. "Máte 15 litrů kyslíku za minutu. Je to lepší?" Kývnu a potvrzuji. Odpadám. V 5 ráno mě probudí na odběry. Jsem totálně propocený, přehazuji pyžamo, otáčí mi polštář. Spím dál, ale ne dlouho. Dávají mi na obličej potrubí ze zařízení Airvo 2.
Doktor: "budete se cítit jako když za jízdy vystrčíte hlavu z okénka auta". Do nosu mi dávají menší "husí krk", ze kterého fičí 80litrů vzduchu za minutu s vysokou koncentrací kyslíku. To na psychiku není dobré. Z 15 litrů vás hodí na 80. To je pětinásobek. Asi to je DOST vážný.
Tohle zachraňuje životy lidí s těžkou komplikací
zápalu plic a Covid. Další fáze po tomto je již umělý spánek a plicní
ventilace. Než dostali v UVN tato zařízení, museli být pacienti na plicním
ventilátoru v umělém spánku
Doktor (stejný) dodává. Prohlédnu vás. Přebírám si vás na JIP. (já v hlavě: SHIT).
Za chvíli přišla sestřička s pořádným kolegou. Pomohli mi s kapačkama nasoukat do županu. Berou mě na CT. Na křesle jsem byl s kyslíkem (ano, museli mě shodit na lahev opět na cca 10 litrů) odvezen do sanity, která mě převezla asi 200metrů ke stanu uprostřed areálu UVN. Průjezd plentama, dalšíma a ... notykrabe! Ve stanovém komplexu asi nejmodernější a nejlepší místnost s CT, kterou jsem v životě viděl.
Lehnout, natáhnout. Sundat masku. Prý ruce nahoru. To nedám. Jakmile zvednu ruce a roztáhne se hrudník, začnu se dusit. "Zvládnete to aspoň 10 sekund?". "Zkusím to". Po chvilce se zklidňuji. Pošlou mě na lehátku pod CTčko. "Nedýchejte na 5 sekund". Záchvat kašle. To nedám. Tak druhej pokus. Snažím se to doktorům ulehčit, jak jen to jde, ale na víc jak 4 sekundy nezvládnu.
Masku, sednout, přesednout na vozejk, a jedem zpět. Na pokoji mě jen přehodí na lůžko, se kterým mě rovnou vezmou do jiné budovy. Na JIP.
Zpět na Airvo, dere se do mě 80 litrů a je o dost líp. Snad to je strop, říkám si. Tohle je určitě poslední zastávka před umělým spánkem a plicní ventilací. Doktor, který na mě již čeká mi to vzápětí potvrdil. Také mi opíchl ruku (lokálně umrtví), nacpal do mě arteriální kanylu a přišil, ať drží na místě. Už je mi vše jedno.
"Máte zasaženo přes 50 % plic, což je důvod, proč jste nemohl dýchat. Teď vás budeme “nafukovat” a zajistíme dostatečnou cirkulaci vzduchu a okysličení plic ventilátorem. Máte štěstí. Než jsme dostali tyhle ventilátory, lidi jako vy jsme museli uvést do umělého spánku a napojit na plicní ventilaci, kde to dýchá za vás." Jsem rád za to co je.
Později mi sestřičky přehodily mobilní Airvo na ventilaci, která byla součástí lůžka na JIP - pro mě žádný rozdíl. Fungovalo to stejně. Ono to asi bylo i stejné zařízení, ale mobilní jednotku potřebovali pro jiné pacienty.
Dalších 13 dní jsem jen ležel na místě. Dostal jsem ještě další 4 dávky Remdesiviru. Až po 3.dávce jsem přestal mít teploty. Dýchat sám jsem nemohl. Kdykoliv mi sundali husí krk s kyslíkem, spadla saturace do 1 minuty pod 90 a padala dál. Začal jsem vždy kašlat.
Sestry a doktoři, kteří se u mě střídali ale chodili a říkali, že se lepším a že jsou rádi, že tam jsem. Že jsem sice nejmladší, ale jediný, u koho lze pozorovat takto "naživo" zlepšování. Ostatním se buď přitěžuje anebo jsou na tom stejně. Ale upřímně? Takhle se necítíte, ani když běžíte na krev Velkou Kunratickou. Jestli po ní lapáte po dechu, stále nemáte ani zdaleka představu o tom, co to je nemoci se nadechnout. Ani jsem se takhle necítil, když jsem dokončil celý EKUT. TOHLE je to nejtěžší, co jsem v životě "běžel".
A upřímně - v okamžicích, kdy jsem o sobě už nevěděl, v noci, než mě přeložili na JIP, jsem si poprvé uvědomil a připustil, že taky může být UVN to poslední, co v životě uvidím. Že "odejdu" na Vánoce.
Na JIP jsem strávil 13 dní. To je od prvních horeček celkem 21 dní nemoci. Jiní jsou na JIP i o dost déle a není to výjimka. V průběhu se mi snažili sundat průtok vzduchu a poměr kyslíku níže. Jednou neúspěšně. Až v posledních 3 dnech na JIP se doktorům dařilo dobře sundat mě z 80 litrů na 40. Celou dobu jsem zobal pár prášků, včetně kodeinu mimo jiné proti kašli, ale celkem dobře se po něm spalo. Celou dobu kapačky a injekce do břicha s heparinem proti sraženinám, které u hrozí jak u "ležáků", tak u Covidu - takže špatná kombinace. WC pouze v podobě bažantů a gramofonu.
Od asi 8.dne na JIP jsem začal každé 3 hodiny dostávat na pusu jinou masku - pro neinvazivní terapii, kde se do vás tlačí stejný poměr vzduchu jako "husím krkem", ale musíte aktivně překonat odpor, aby se nádech provedl. To samé při výdechu. To celé po dobu 15-20 minut. To mi pomáhalo objektivně nejlépe, i když to bylo hodně náročné.
Náročnost
pro zdravotníky na péči o pacienta - velmi důležitý aspekt, na který
moc lidí nemyslí
Co takovej
koviďák jako já znamená pro zdravotníky? Pojďme si to v bodech projít.
- Pro ty,
kdo neví, že jsou pozitivní anebo zdraví - zdravotníci (záchranka nebo
kdekoliv v nemocnici) k vám musí přistupovat jako ke Covid pozitivnímu.
Čili vždy s ochrannými prostředky - oblek, dvoje rukavice, respirátor a
ochranný štít. Oblek je neprodyšný.
- Když od
vás kdokoliv v ochranném obleku a s ochrannými prostředky odchází do
"bezpečného" (dezinfikovaného prostředí), musí se vždy vysvléct
z potenciálně kontaminovaného ochranného oblečení a prostředků. Ty se
okamžitě vyhazují.
- Vždy,
když k vám někdo jde - nese jídlo, pití, musíte na WC a potřebujete
pomoct, na kontrolu, výměna kapačky, odběry, rehabilitační cvičení, musí
se zdravotník obléct do nových ochranných prostředků. To zabere zkušeným
asi 5 minut, ale pokud je zdravotník unavený, může to být i 10 minut.
Nezřídka potřebuje zdravotník i pomoc druhého.
- Na JIP,
pokud nejsou výjimečné případy, k vám chodí zdravotníci jednou za 1,5 až 3
hodiny - dle náročnosti a stavu pacienta může být i častěji. Ke mně v
druhé polovině pobytu na JIP chodili po 3 hodinách. Každé 3 hodiny celkem
10 minut svlékání a vysvlékání z ochranných obleků. Průměrně u mě trávila
sestra cca 35 minut.
- Každý
úkon je pak o poznání těžší. Rukavice vám sice cit v rukou neseberou, ale
ochranný štít, respirátor ... někdo nosí i brýle. Zhorší to výhled, občas
nepříjemné odlesky. To vše zvyšuje nároky na soustředění a zvyšuje tak
psychickou i fyzickou zátěž.
- Pak šla
o JIP místnost vedle a absolvovala to samé, stále dokola. Celou
12hodinovou směnu.
- Ani jednou se na mě nikdo ze všech lidí, co za mnou přišli nepodíval křivě. Vždy byli milí, na začátku směny usměvaví, vždy podporovali, vždy ochotni s čímkoliv pomoci.
- Krom fyzické náročnosti, jsou zdravotníci již skoro rok vystaveni i psychické zátěži. Hned vedle záchranářů i ti na JIP a infekčních odděleních nejspíš nejvíce, jelikož se jim tam velmi pomalu uzdravují (anebo bohužel i umírají - velmi pomalu) pacienti. Zkuste si na chvíli zavřít oči a představit si v takovémto každodenním kolotoči pracovat. Jak dlouho byste vydrželi vy takový Don Quijotský boj s větrnými mlýny vy? Snažíte se každý den, ale někde vidíte, že boj někdy vyhráváte, někdy prohráváte - vždy bez zaručeného úspěchu v závislosti na jedinci. Ale přesto se snažíte stále znovu a znovu, doufáte a ... Jak dlouho byste tohle zvládli VY, než byste se složili?
Opomenul jsem pomocný personál, který chodí každý den dezinfikovat všechny prostory a musí se převlékat taktéž v každé místnosti. Dále personál, který doplňuje materiál, vynáší kontaminovaný odpad, nosí pití a jídlo, ... V každé oddělené jednotce JIP nový oblek a ochranné prostředky pro tyto lidi také.
A teď - opravdu myslíte, že to ulehčujeme lidem, co se pro nás, naše blízké a milované starají každý den ve zvýšeném nasazení o to, aby lidé s Covid, co se dostanou až na JIP neumírali zbytečně? Jen kvůli těm, co šíří nesmysly? Díky jedincům ve společnosti, kteří buďto Covid zlehčují, protože netuší, o čem mluví anebo kteří se tváří ublíženě kvůli jejich spojování opatření s politikou nebo jinými zájmy?
Ano, správná poznámka - nemoc se bude šířit tak jak tak. Promoření většiny populace se nelze vyhnout. Ale lze to zpomalit. Díky opatřením, která jsou zde, aby těm méně "bystrým" z nás dala směr, jak se chovat, aby se epidemie nešířila tak rychle a tím jsme dali zdravotníkům a jejich pacientům čas. Protože čas je ten nejzásadnější zdroj, který hraje u léčby nejtěžších případů s Covid zásadní roli. Na Covid není lék. Jediné, co lékaři potřebují je dodat tělu vše, co potřebuje a vytvořit podmínky, aby se tělo zkusilo s nákazou poprat samo. Pokud nebudou zdravotníci, budou vyčerpaní anebo dojdou kapacity ... důsledky asi i ti méně bystří dokáží domyslet sami.
A to nemluvím o "těch ostatních" pacientech, na jejichž úkor se plní lůžka intenzivní péče o Covid pacienty. Na jejichž úkor zdravotnický personál dedikovaný infekčním oddělením, které opět vznikly na úkor standardních lůžek, musí být minimálně pro konkrétní směnu pouze dedikovaný na infekční, aby nepřenesli případně virus do jiných oddělení, která jsou "neinfekční".
Vliv na
zdraví z pohledu sportovce a následná léčba
Paradoxně, jsou v populaci rizikovější skupiny lidí, určitě i méně fit, ale přesto. Někde jsem dostal plnou dávku a rozjela se mi kombinace Covid se zápalem plic naplno. A ano, jsem astmatik, ale ... doktor na plicním, kde jsem byl 1,5 měsíce před hospitalizací na kontrole mi říkal, že astmatici s léčbou snáší o dost jednodušeji Covid než ostatní. Asi jsem ta výjimka, co potvrzuje pravidlo.
Co ale bude sportovce asi zajímat. Jak to vypadá. No ... dostat Covid lze velmi rychle. Když máte smůlu jako já, skolí vás to totálně. V každém případě jsou ale plíce zasaženy ve většině případů a poznáte to tak, že se musíte občas aspoň trochu dodýchat. Toto období trvá individuálně. Dle věku, průběhu nemoci, poškození plic, které se lidi s lehkým průběhem ani nedozví, jelikož nejdou ani na RTG, ani na CT vyšetření (není moc důvod).
V UVN mi potvrdili, že i profi sportovci z reprezentace mají natvrdo po mírném průběhu nebo jen označené pozitivitě stopku na 2-3 týdny a musí na celou řadu vyšetření.
Co pak máme říkat my, hobíci? Většina se ke Covid staví jako k obyčejné chřipce. Jenže ... dlouhodobě chybí data, která by monitorovala a informovala o vlivu Covid na plíce a další důležité orgány a jejich regeneraci. Krom toho, že to je velmi individuální, jak jsem již napsal, zatím se toho v porovnání s jinými nemocemi ví celkem málo o tom, jaký vliv to má.
A teď si představte, že i kdybyste měli jen minimálně poškozeny plíce, stále jsou to plíce poškozené, které se musí zregenerovat. Regenerace se nejlépe dělá u zdravého jedince tak, že řeknete tělu "tohle je teď nejslabší, ale já to potřebuju - oprav to". A tělo to opraví. Ale rozhodně se to nesmí dělat skokem do dlouhých běhů a intervalových tréninků.
Ano, lehce zatěžovat lze, ale ne způsobem, kdy najedete na starý osvědčený typ sportu, včetně trvání a intenzity jako před Covidem. Pokud máte jen trochu problém s dechem, tepem, než jste byli zvyklí, není tělo ještě OK a pak je naproste zbytečné vyčerpávat jej prací svalového aparátu a otevírat tělo jeho oslabením dalším nemocem, jako je reálná chřipka nebo kašlíček, když v ten samý okamžik ještě nemáte plně zpět celou kapacitu plic.
Dále pak - smyslem tréninku je to, že učíte tělo pracovat tak, jak potřebujete a má se zlepšovat. Pokud nejedou plíce naplno jako před nemocí a vy jdete tréninky tak, jak jste zvyklí, jdete automaticky do deficitu, Můžete se dostat i do hypoxie ... jo, super - naučíte pracovat tělo ve zhoršených podmínkách. Ale proč? Půjdete někdy závod, kde budete odříznuti od přísunu kyslíku? Asi blbost, co? Ne - tělo se musí naopak učit pracovat s kyslíkem, přesun do svalů, zpracování energie ... bez toho se nezlepšíte, a naopak se budete jen víc a víc vyčerpávat - dostanete se do deficitu.
Dostat Covid je rychlé. Dostat se z Covidu ... je extrémně pomalé. Mějte toto na paměti. Jde o vaše zdraví a z dlouhodobého hlediska je jakékoliv urychlování tím, že si budete myslet, že vaše tělo funguje na jiných principech je cesta do pekel a k trvalému snížení výkonnosti v lepším případě. V horším můžete roztočit spirálu zdravotních problémů.
Prostě - zpracujte to, přijměte to. Cesta zpět je a bude dlouhá. Po Covidu v návaznosti na vážnosti jeho průběhu nejste a nebudete OK týdny, možná měsíce ... přizpůsobte tomu své aktivity. Jděte jen tam, kam tělo dovolí. Speciálně regenerace plic je velmi zdlouhavý proces. Pokud si nejste jisti, jděte za doktorem a domluvte si případně vyšetření. Pokud jste již ve středních letech, minimálně preventivka na srdce a na plicním neuškodí. Je dobré vědět, co za paseku vám to napáchalo. V nejlepším případě si jen potvrdíte, že jste v pořádku. Prevence je určitě lepší, než dlouhodobé komplikace.
Nechci strašit ... jen shrnuji to, co je dlouhodobě a prokazatelně faktem pro nejednoho sportovce, který si myslel, že jeho tělo funguje lépe a jinak, než u všech ostatních lidí. Respektive - můžete naložit tělu, co zvládne a zkusit urychlit, ale pak musíte mít možnost každodenního sledování vašeho zdraví odborníkem, ideálně lékařem, který bude mít k dispozici pravidelně laboratorní výsledky krevních odběrů, tlak, tep, okysličení krve a ideálně i CT plic.
A co já? Mě čeká ještě několik měsíců pokašlávání, zadýchávání, a velmi pomalého návratu někam, kde jsem byl možná před pár lety. Momentálně mi stačí se jen postavit vedle postele, aby se mi zamotala hlava, udělat 5 dřepů, abych se musel posadit a pár minut prodýchávat. Tepovka nevyletí nahoru, ale okysličení spadne a nemohu popadnout dech.
dostal jsem takovouhle super hračku. podle toho, jak je otočená musíte zvedat kuličky buď s výdechem nebo s nádechem. No, není to "prdel" ... ale dělám to pro sebe. Každou hoďku si "zacvičit".
Shrnutí
Ve zkratce - Covid může dostat kohokoliv a může to být velmi překvapivé pro každého - stejně jako pro mě. Když na to dojde, rozhodně to není jen horší chřipečka. Dokáže to složit opravdu každého. Dostat se z toho v tom těžším případě rozhodně nezvládnete sami a čím rychleji se dostanete do rukou odborníků, tím lepší budete mít průběh.
Tím, co
děláme a jak se chováme, jak jsme obezřetní a jak respektujeme ostatní v okolí
dáváme jasně najevo, jak si vážíme práce našich zdravotníků - zkuste myslet na
toto, až půjdete protestovat bez roušek na náměstí s dalšími lidmi, až pojedete
v MHD bez "náhubku" ... pojďme se nechovat jak hovada. Zdravotníci
mají i tak dost práce a pokud si říkáme sportovci, měli bychom zdraví a schopní
přetrpět některé věci, jako jsou rouška, mytí rukou, rozestupy a další omezení.
Vždyť právě sport nás má naučit respektu, trpělivosti a přemýšlení o tom, zda
se chováme ke svému tělu a okolí odpovědně.
Michale,mysleli jsme na Tebe a jsme rádi, že jsi ty nejtěžší chvíle překonal. Přejeme Ti, aby se Ti brzy vrátilo plné zdraví a síla. RaD
OdpovědětVymazatDiky moc. Snad to bude OK, jen nesmim chytit nic k tomu tedka. :)
VymazatJako sestra z intenzivní péče moc děkuji za tento článek. Přeji brzký návrat k normálu. Když to dopadne takhle, je to pro nás zdravotníky nějvetsi zadostiučinění. 👍
VymazatTaké děkuju za tento článek, vystupující... :-(
VymazatVystihujici:-(
VymazatUf... Kéž by si to přečetlo co nejvíce lidí. Já to naštěstí měl pohodové, bez teplot, bez dušnosti, jen hrozná únava a bolest svalů a kloubů, která trvala zhruba pět dnů, pak postupně únava odeznívala. Po třech týdnech jsem byl schopný zase běhat. Ale je mi jasné, že jsou ty průběhy různé a nikdo moc netuší, co si vylosuje, takže je lepší to nechytit.
OdpovědětVymazatjj... prubeh jsem mel tezky, ale je to male procento. ale stale je. hlavni ucel clanku ale spis o zdravotnicich ... odvadi neskutecnou praci.
VymazatJsem rád, že jste OK, jen ode dna se můžete odrazit a doletět ještě výše!
OdpovědětVymazatdekuju ... takto to beru. nikam nespecham. co bude, to bude :)
VymazatHrůza Michaele, díky moc za report! Drž se, ať to jde pomalu ale jistě zpátky do zdraví...!!! Já mám taky od září potíže, nevím, jestli to byl covid nebo něco jiného, ale stále přetrvávají divné příznaky, kašel, jsem pořád unavená, bolest za hrudní kostí... rtg plic byl ok, krev ok... za dva týdny jdu na CT plic, tak se uvidí. Držím palce
OdpovědětVymazatOpravdu článek, který otevře lidem oči. Díky a brzké uzdravení přeji.
OdpovědětVymazatNeotevře. Lidská hloupost nezná hranic...
VymazatMichale, teda ufff... Mám úplně husí kůži. Je mi líto, že sis tohle musel prožít a mod díky za to, že jsi tohle napsal. Držím palce, ať jde rekonvalescence dobře a už je jen líp a líp! Lucka Goikoetxea
OdpovědětVymazatDekuju!
Vymazatďakujem za takto chronologicky zhrnutú správu. S dovolením, budem tento "report z behu" postovať u nás na FB STEFANIK TRAIL... Môžem? Tak verím, že si na dobrej ceste k úplnému zotaveniu. Neprestaň písať, prosím. Všetko dobré v novom roku prajem. Martin
OdpovědětVymazatahoj, urcite neni problem, klidne sdilej Martine. Snad nekomu pomuze a nekdo zacne premyslet jinak. Vse nej v 2021. Michal
VymazatDěkuji za tento článek. Přeji Vám, aby jste se co nejdříve dostal do kondice, kterou jste měl před covidem. Taky jsem si tím prošla, jako zázrakem v mírnější formě, ač jsem ohrožená skupina s mnoha dalšími diagnózami a věkem nad 70 let.Můj praktický lékař mně sdělil po ukončení léčby a mé stížnosti na značnou únavu a nedokonalé dýchání, že je rád, že jsem přežila. S dovolením bych dala odkaz na Váš článek na FB, aby si to přečetlo co nejvíc lidí, kteří neustále považují covid za chřipečku. Dokud nepoznají na vlastní kůži jaká hrůza to může být, tak asi stejně neuvěří.Toto už měl dávno někdo napsat a možná by to i těm největším popíračům otevřelo oči. Držím palce a ještě jednou děkuji.
Vymazattaké jsem si dovolila sdílet
VymazatMichale moc držím palce, ať se co nejdříve dostaneš do normálu.
OdpovědětVymazatJe mi to fakt moc lito, zni to vsecko strasidelne. Dekuji za odvahu to naplno sdilet. Preju hodne sil. Prosim pis i dal, jak postupuje uzdravovani. Pises moc dobre!
OdpovědětVymazatSouhlas, dobře i pěkně napsané.
VymazatMichale, přeji ti rychlou rekonvalescenci a brzký návrat i do toho sportovního života. Držím palce.
OdpovědětVymazatAhoj to je drsný příběh... Já to měl první tři dny podobné (včetně Body Battery na 5%, tepovka 77 místo obvyklých 48) ale potom naštěstí teploty opadly a po dvou týdnech už se cítím skoro normálně..
OdpovědětVymazatPřeju co nejrychlejší rekonvalescenci!
A díky za ten podrobný popis, kéž by si to přečetli všichni anti-rouškaři apod.
tak tomu říkám marodění s profesionálním přístupem. Body battery hodnoty jsou i podle mých zkušeností hodně vypovídající. Samozřejmě tepovka taky. Díky za report a poučení i za ocenění zdravotníků. Je vidět, že to může potrápit i sportovce. Asi by si to měl přečíst každý, aby viděl, jak reagovat, když jde do tuhýho. I co může způsobit potencionálním roznášením. Přeji brzké uzdravení borče!
OdpovědětVymazatMichale, preju hodne sil a brzke uzdraveni
OdpovědětVymazatDiky za tenhle clanek a drzim moc palce! S tim neuspechanim mas naprostou pravdu, chce to kontinualne malymi krucky, kam muzes. A z tech malych krucku budes mit ohromnou radost a da Ti to sily na dalsi. Uz ted jsi zvladl vic nez UTMB, takze v budoucnu das cokoliv:)
OdpovědětVymazatPřeji rychlou rekonvalescenci...souhlas se vším, můj průběh byl lehčí, ale přesto všechno - tělo se učilo regenerovat i po 30 min. běhu od základů...nekonečných 6 týdnů svalové únavy a nesmyslně vysokých tepů...nevěřila jsem, že ještě někdy třeba uběhnu víc jak 20 km nebo dokonce zvládnu dvoufáz...je to divná nemoc a po druhé ji už nechci! V novém roce přeji všem pevné zdraví a rozum na svém místě.
OdpovědětVymazatMichale díky za článek. Musela jsem se pousmát jak jsi vypočítával čas k oblékání. Nedávno jsme si u nás oddělení dělali legraci že jsme lepší než Paris Hiltonova že se svlekame každých 5 minut. Jo bohužel je to tak. A nejen to .Spousta těchto rádoby odborníků co tvrdí že covid je jen chřipka si vůbec neuvědomuje že my musíme žít i mimo práci. Že do doma máme povinnosti,děti které chtějí pozornost,manžela/ku která/rý chtějí btaky pozornost. Kolikrát jsem si na schodku u balkonu pobečela že už nemůžu. A pokaždé musím vstát a říct si že musím. Jak dlouho ? Dokud to půjde a bude třeba. Drž se ,uzdrav se a mysli na nás.
OdpovědětVymazatMusím říci, že po přečtení článku jsem si vzpomněl na to, co jsem prožil. Měl jsem taky nelehký průběh a praktická (stejná) zkušenosti AirVo2, Remdesivir, atd.. Držte se, u mě po propuštění z nemocnice se projevila masivní plicní embolie.
OdpovědětVymazatTo me mrzi, ale je dobre vedet o nekom, kdo to zvladl take. S embolii me to mrzi. Ja mam stale leky na redeni krve, ale vcera mi prasklo v boku, tak jsem stravil par hodin po vysetrenich. Pry to bude OK ale a muze se to stat. Mam byt v klidu.
VymazatTu embolii jste dostal i přes používání léků proti srážlivosti krve?
Vymazatdrsné, drž se . . .
OdpovědětVymazatDíky za podrobný popis, šla z toho hrůza. Dobré je, že je to osobní zážitek, ne že jedna paní povídala. A také se nám líbilo, že píšete všechny podrobnosti, to já, když jsem byl s něčím v nemocnici a žena se mě zeptala, jaké beru léky, tak jsem nevěděl, co mi předepsali, to jsem polykal, ale co to bylo - jsem taková nepopsaná stránka.
OdpovědětVymazatRoušku nosíme, po návratu domů si vypláchneme nos slanou vodou, vykloktáme a doufáme, že to stačí. Jsem tak trochu fatalista - je mi přes 81 a tak si říkám, že bych tu už také nemusel překážet :-)
Manželka je mnohem mladší a proto také více vystrašená, ráda by tu ještě nějaký ten pátek nebo sobotu byla.
Tak ať se z toho vyhrabete bez dlouhodobých následků.
Michale, držím palce, ať už jde vše vše jenom vzhůru. A díky za "pěkný" raport, má smysl o tom psát!
OdpovědětVymazatMám z toho čtení slzy na krajíčku. Uf! Michale, držím moc palce, ať se co nejrychleji zotavíš!!!
OdpovědětVymazatA díky, že s námi sdílíš i tyto zkušenosti.
Díky Peťo, ono to není primárně o mně, ale jak to může u někoho vypadat a hlavně o tom, co s “náma” mají za peripetie zdravotníci. Je to jejich poslání, ale zbytečně se někde vystavovat nákaze a eventuálně pro lehkovážnost skončit v nemocnici je absolutně zbytečné a lidi by měli být soudní a přemýšlet ... ale co ti budu říkat ... znáš to ... víš, co myslím :-) Bohužel jsem to schytal někde dost, ačkoliv se všichni chráním kvůli synovi, kterými těžký astmatik. “Naštěstí” jsem to odnesl jen já a on ne.
VymazatMichale, tiez sa pridavam s prianim rychleho zotavenia. Nech si skoro z chuti zase zabehas. Drz sa! Martin
OdpovědětVymazatCo nejlepší rekonvalescenci! Díky za článek.
OdpovědětVymazatPřeji brzké uzdravení. Ať to zase běhá tak jako dříve nebo ještě lépe . A veškerému zdravotnickemu personálu smekám. Vůbec si ten kolotoč nedokážu představit. Tímto článkem si mě otevřel oči a náhled na situaci kolem covidu.
OdpovědětVymazatJa som dosiel do 15l a s nahubkom.. Ale inak všetko podobné.. Perfektne napísaný koment 👍👍
OdpovědětVymazatDobry den,
OdpovědětVymazatdobre napisany strasidelny text.
Mam nejake otazky:
- brali ste pred a pocas choroby kym ste boli doma C a D vitamin?
- v domacej faze ste si ten paracetamol nasadili kvoli teplote alebo zo zvyku?
- z akeho dovodu ste mali doma 2x nasadene antibiotika?
Zelam skory navrat do znesitelnej formy.
a.
Dobrý den, děkuji za koment.
VymazatAno, C i D vitamin jsem bral. Plus něco na játra. Dokonce díky vyšetření na plicním 1,5 měsíce před covid jsem dostal díky zhoršení astma pravidelně Symbicort. Do té doby byl vždy dle potřeby nebo před sportem.
Kvůli teplotě - snažím se brát co nejméně prášků, když to jde.
ATB předepsána poprvé mým obvoďákem a podruhé v nemocnici - kvůli invektivy plic. Bohužel nejspíš díky Covid neměla sebemenší vliv. Naopak se stav zhoršoval.
Já jsem od propuknutí prvních příznaků bral vitamín D a přesto se mi covidový zápal plic rozvinul 11. den od příznaků.
VymazatNo hlavně že to dobře dopadlo. Možná ale bylo dobré do článku někde na začátku zmínit, že jste astmatik. To s tím totiž dost souvisí.
VymazatV průběhu to tam napsané je. Paradoxně plicař potvrdil i k mému údivu, že astmatici na léčbě mají průběh covid ve většině případů mírnější.
VymazatZdravím a moc děkuji za tyhle řádky.
OdpovědětVymazatPro mě (a moje kolegy) je to vzpruha, kterou potřebujeme, protože lidé z komunity, které je tenhle blog primárně určen si těžko dovedou představit, v čem posledního čtvrt roku žijeme...
Přeji minimum dlouhodobých následků, rychlý návrat VO2 max a maximum benefitů do dalšího života, které tahle zkušenost může přinést.
S pozdravem běžec (medailista H8/B7/J100) a lékař (Klinika anesteziologie a intenzivní medicíny, FN Olomouc)
Karel Axmann
Zdravím a také děkuji jako člověku, který zachraňuje životy a pomáhá. Úžasná práce a respekt.
VymazatA taky tě zdravím jako běžce, sportovce. Tvé jméno i fotky znám ... sleduji samozřejmě mou oblíbenou a sportovní scénu, takže i zde - úžasné výsledky a respekt. Kor v kombinaci s prací- posláním, které děláš.
Na viděnou - ideálně na startu, než na JIP :-)
Michael Novák
Ahoj,
OdpovědětVymazatja som citala o tomto, da sa v Googli najst k tomu aj nieco podrobnejsie, jedna sa o CBD nepsychotropny kanabionoid, da sa kombinovat aj CBG, mozno tato info pomoze. Moc drzim palce pri zotavovani!
https://magazin-konopi.cz/cbd-muze-zabranit-poskozeni-plic-u-nemoci-covid-19-2/
Dobry den. Vas pribeh je opravdu silny, ale bohuzel realny. Pracuju jako pecovatelka v domove pro seniory a v jednu dobu tady umirali lide skoro kazdy den. Ve vsem s Vami souhlasim, nedokazu si predstavit takovy prubeh. Je opravdu skoda, ze lidi stale cely covid zpochybnuji a zlehcuji. Znate to, kdyby blbost nadnasela, tak kolik lidi by umelo litat. Mrzi me to, mozna uz jsme mohli mit nad pandemii na pul vyhrano, ale kdyz lide nejsou schopni spolupracovat. Navic, ockovani se mohlo jevit jako spaseni, ale stejne se vic jak 80 % populace nenecha naockovat. Me jedine co lehce znepokojuje, tak dlouhodobe ucinky vakciny. Ale co jsem dnes precetla. Tak opravdu nezname dlouhodobe nasledky covidu a tyhle nasledky mohou byt mnohdy horsi nez nasledky vakciny...
OdpovědětVymazatPrecteno az do konce. Silne, a drzim palce na rekonvalescenci. Choval jste se bezpecne a presto to chytil plnou davkou. Netusite uz odkud? Ja se chovam taky bezpecne, ale vyzneni clanku na me pusobi spis depresivne = ze cela ta sebeodpovednost stejne vubec nemusi mit (jako ve vasem pripade) smysl. Mysleno smysl v ochrane sebe. Samozrejme smysl v ochrane ostatnich tam je
OdpovědětVymazatMichale, drzim vam palce k brzkemu totalnimu uzdraveni! Velmi poutave napsane, precteno jednim dechem, dekuji! Sdilim a verim, ze na zaklade vaseho clanku si zacne spousta lidi vic vazit prace zdravotniku a dalsich podobnych povolani a zacnou jim take pomahat aspon svym zodpovednym pristupem 🙃
OdpovědětVymazatDíky za super článek a moc držím palce, ať se dáš zase brzo a hlavně dobře do pořádku ;-)
OdpovědětVymazatMichale, gratulace k návratu z JIPu a díky za sdílení té těžké zkušenosti. Ovšem aby měl článek větší dopad v široké veřejnosti a byl skutečně věrohodný, chtělo by odhalit celou identitu (novináři reportáže podepisují plným jménem) napsat ještě jednu kratší verzi i na známější platforme a např. s odkazem na full verzi. Věřím, že by váš příběh/případ mohl pár lidí probrat z letardie. Přeji hlavně pořádnou regeneraci!
OdpovědětVymazatDíky za vzkaz i dobrý nápad. Nenapadlo mě nějak popisovat úpně sebe. Nejsem novinář už nějakých pár let a tento blog píšu hlavně jako hobby - recenze sportovního vybavení, tréninky apod. Primárně byl článek popis, co se může stát komukoliv, pokud dojde na těžký průběh a myšlenka byla trochu pootevřít oči i těm, kteří zapomínají na dopad na zdravotníky.
VymazatNicméně - Michael Novák, 43 let, bývalý novinář technických médií, tě ď kancelářská krysa, která sportuje již dlouhá léta. Od silničních kratších běhů jsem přešel k horským závodům, horským ultrazávodům v Alpách. Na bednění jsem byl jen jednou v takovém krosíku, kde nebyla konkurence :-) Pár slušných výsledků jsem zaběhl, ale víc zábavy vám dají mé resorty ze závodů, než obdiv někdy i lehce napdrůměrných výsledků. Na vyhrávání jsou tu jiní. :-) Poslední cca 2-3 roky jsem trochu šel do pozadí, jelikož ultra nedělá úplně dobře tělu a začal jsem dělat i jiné sporty a zaměřil se zpět na kratší distance, abych se jednou zase mohl vrátit do hor a ještě si “dát něco s obstojným výsledkem”. Ale nespěchám na to. Teď se věnuji záskání trenérské třídy 3 a pak 2 pro triatlon a rád bych se věnoval jednou dětem a jinuiorům.
Ohledně čtenosti - až mě to zarazilo a trochu mám strach, ale od včera má článek přes 60 tis.shlédnutí. Rozšířil se jako virální video. Na jednu stranu jsem ani takovou publicitu nechtěl, ale na druhou - je to má zkušenost a to, co jsem zažil na vlasní kůži. Žádný výmysl. Zkušenost, kterou nikdo nechce. A k tomu vidět ty zdravotníky, sestry, lékaře, všechny. Mluvit s nimi, jak jsou po noční smutný, že se jim nelepší lidi. To muselo jít ven a dál - to nikde ve zprávách nenajdete. Věřím, že pár lidem to dodá jiný úhel pohledu a změní trochu smýšlení o tom, co a jak dělají vůči svému okolí ve spojením s touhle nemocí.
Jste frajer, že jste tohle dal. A ještě přitom pro nás udělal reportáž. Rozumné lidi to přiměje k ještě větší opatrnosti, blbci si to ani nepřečtou. Nikdy mně nenapadlo, jaký poklad máme v našich zdravotnících. už je snad vidět světlo na konci tunelu. Držte se, uzdravte se!!!
OdpovědětVymazatDobrý článek a hodně drsná zkušenost. Díky za sdílení!
OdpovědětVymazatMohl byste případně přesně napsat co jste si předepsal sám a čím vás v jednotlivých fázích nemoci léčili?
Nebo přidat do článku foto lékařské dokumentace apod.?
Určitě by to bylo pro řadu lidí poučné.
Díky za koment. Sám jsem si nepředepsal nic. Nepočítám tedy vitamíny. Antibiotika a Xarelto mi byla předepsána po 2 dnech horeček i s testem na covid mým obvodního lékařem. Další ATB jsem dostal již v nemocnici při prvním RTG, kdy mě pak pustili domů. To bylo v pátek a v neděli se stav pak zhoršil a následující den byla již hospitalizace s nasazením Remdesiviru.
VymazatJeště k těm fázím - domácí léčba, abych “zbytečně” nezabíral místo byla vitamíny, kontaktovat lékaře a po konzultaci žádanka na PČR test plus ta antibiotika a xarelto (kvůli podezření na covid). Po 3 dnech bez zlepšení a zjištění Covid pozitiv jsem měl sledovat saturaci krve kyslíkem (přístroj z lékárny - máme kvůli synovi). Po poklesu SPO2 pak žádanka na RTG a odběry. V nemocnici pak, jak jsem psal, předepsána další antibiotika a kontrola za týden nebo při zhoršení. Po zhoršení v nemocnici pak heparin, remdesivir a kortikoidy. Pak ještě něco, ale primárně Remdesivir a kortikoidy plus Airvo ventilace. A později neinvazivní maska.
VymazatMě už v půlce září řekli, že Remdesivir má smysl aplikovat pouze na začátku infekce, nebo pokud vlastní imunitní systém havaruje. Pokud jsem to správně pochopil, tak váš problém byl v nekomplikovaném zápalu plic (bez bakteriální infekce nebo embolie). Tedy váš imunitní systém přehnal infekční odezvu. Předpokládám že v té době jste už byl jen málo infekční a virová nálož byla velmi malá. Do krve a mimo plíce se virus asi nedostal. Mě v této fázi okamžitě zabrali kortikostereoidy a byl jsem během pár dnů zdravý. Vám asi z nějakého důvodu nezbrali (Astma?). Bavili se o tom s vámi doktoři? Zkoušeli různě kortikostereoidy? Mě zabral Fortecortin.
VymazatAno, remdesivir mi říkal primář to samé. Že jsem na hranici. Po tom, co jsem se ho zeptal, co by udělal on, řekl jednoznačně remdesivir ano. Myslím, že zatím nejsme v systému, kde si pacien předepisuje a říká, co má dostat za léčbu. Já jsem odborník ve svém oboru, doktoři ve svém a respektuji vše, co dělají a jak - nemluvím jim do toho.
VymazatJak víte, asi jste tedy zdravotníky, podle komentářů, embolie u covid nenstává obvykle na začátku infekce, ale v průběhu nebo po jisté době boje s covid - od nakažení. A pochopil jste špatně. Případně, pokud klasifikuje přes 50 procent zasažení obou plicních laloků způsobených covid jako nekomplikovaný, pak ano, máte pravdu. Já se tak ale opravdu rozhodně necítil. Předpoklady si nemohu dovolit ani já, ale jak píši, pokud jste virolog, tak respektuji vaši hypotézu a asi máte pravdu.
Jak jsem psal v článku a určitě jste to i četl, astmatik jsem, a dokonce pravidelně chodím na prevenci. A v článku jsem i zmínil komentář plicaře, který potvrdil, že paradoxně léčení astmatici mívají ve většině mírnější průběh covid podobný chřipce právě díky pravidelné medikaci.
A ano, při léčbě jsem kortikosteroidy dostával a mám je stále. Při té ventilaci na airvu jsem je měl, a i nyní, kdy se po 2 týdnech rehabilitace objevily další komplikace .. zpsobené právě kombinací s covid. Nicméně jak jsem psal a jistě jste postřehl z článku - primárně to není o průběhu mého případu, ale spíše, že to může dostat kdokoliv a pokud má smůlu, tak nejhorší průběhu nemusí mít jen senior. Ale hlavní myšlenka článku je o tom, co a jak museli poslední rok zdravotníci změnit nad to, co vykonávají jako standard. Plus to, že se standardní lůžka mění na covid lůžka a mizí takto z nemocnic místa pro neakutní, ale přesto potřebnou léčbu - například operace, onkologická lůžka na internách, na kardio ... ale to bych psal znovu, co jsem již napsal.
Tak přeji brzké uzdravení, ale hlavně napište klidně každý týden krátký report o rekonvalescenci. Klidně to budu sdílet na sociálních sítích, a ty které to budou považovat za výmysl, tak ať, na každého něco zbyde v příštím čase.
OdpovědětVymazatPro případné srovnání vaší léčby s alternativním (a poněkud komplexnějším) protokolem (o pár podnětech co nasadit během rekonvalescence nemluvě).
OdpovědětVymazathttps://www.evms.edu/media/evms_public/departments/internal_medicine/EVMS_Critical_Care_COVID-19_Protocol.pdf
https://krizekolaps.wordpress.com/2020/11/04/covid-19-prevence-a-lecba-math-protokol/
Super, Děkuji moc. Kouknu na to co nejrychleji, ať vím, co dělat dál, aby to mělo smysl.
VymazatZdravím Vás Michal. Prečítal som si celý článok a nezávidím Vám. Ale teraz je dôležité sa o seba postarať tak, aby sa organizmus naozaj zregeneroval. V tom druhom linku, že čo sa dá robiť je jeden dôležitý moment, aj keď dotyčný v článku asi ani netuší o sile doplnenia omega 3 mastných kyselín, ktoré nie len že majú protizápalový účinok, ale majú výrazný vplyv na obnovu buniek, nakoľko sú jej základným stavebným kameňom. Aby ste pochopili tieto procesy, pozrite si prosím moje video, kde to celé objasňujem. Toto je link na to kratšie, ale na konci je link na hodinové, kde uvádzam aj príklady riešenia rôznych diagnóz. A mám aj skúsenosti s kamarátkou - astmatičkou, ktorá tiež prekonala Covid-19 aj so svojou dcérou, ale tie už majú naše riešenie rozbehnuté a ich priebeh bol naozaj takmer nebadateľný. https://youtu.be/e2Zf4LvGeK8
VymazatPre otázky ma neváhajte kontaktovať. Rád dovysvwetľujem všetko potrebné.
Přeji brzké uzdravení, děkuji za nás zdravotníky za takto nádherně napsaný článek.
OdpovědětVymazatDiky, já děkuji za práci a nasazení.
VymazatDržím palce a přeji brzký návrat do života bez jakýchkoliv omezení. Já jsem měl také těžký průběh a skončil jsem na ARO 3 týdny v umělém spánku. Tvůj článek vše přesně vystihuje, ale popírače to bohužel přesvědčí až když si je Covid pořádně podá.
OdpovědětVymazatDobrý večer prosim vas jaky sté měl průběh kovidu
VymazatTaké sdílím. Pěkně napsané.. Děkuji i za maminku, která na JIP pracuje.. Prevlekani, náročné fyzicke podminky.. Ale hlavně náročné psychické podmínky, mnoho úmrtí, konec v nedohlednu, přesčasy a zhoršující se nálada v kolektivu...
OdpovědětVymazatDíky také. Velké díky mamince a kolegům za tu práci. Pevné nervy a zdraví. Děkuji.
VymazatUžitečné a pěkně napsané. Myslím, že jsem dost opatrná , ale budu víc. Na očkování se přihlásím jen jak to půjde, prý v únoru. Zdravotníky obdivuji a děkuji, že jsou.
OdpovědětVymazatDržím palce, snad Váš příběh otevře někomu oči. Díky MP
OdpovědětVymazatDěkuji za článek a přeji brzké uzdravení bez omezení.
OdpovědětVymazatMohol by som sa spytat ci ste pred infekciou absolvoval nejake velmi intenzivne cvicenie/zavod atp.? Zaujimalo by ma to len z toho dovodu ci ten tazky priebeh nemoze mat suvis s imunitnym oknom. Dakujem a zelam skore uzdravenie.
OdpovědětVymazatNic neobvykle těžkého. Sice již netrénuji jako například před rokem, ale dlouhodobě se snažím udržovat - spíše detrénink s udržováním.
VymazatCca 4 týdny před první horečkou jsem měl zánětlivé ložisko u dásně - přeléčeno a dodržena rekonvalescence.
Pane Michale, nechci Vaši situaci nijak zlehčovat, Váš příběh je opravdu z těch silnějších, ale představte si že máte to "štěstí" že máte nemoc, o které se pořád všude mluví, takže Vás tu každý polituje, v nemocnici už pro Vás mají zahřáté lůžko, máte dobré vyhlídky na uzdravení a navíc se biofarmaceutické společnosti předhánějí, která bude mít dřív lék nebo vakcínu. Představte si nemoc s ještě horším průběhem, ještě horší prognozou, na kterou není žádný lék, nemluví se o ní téměř ani v ordinaci lékařů a hlavně nikoho tato nemoc nezajímá. Tak přesně kvůli takové nemoci jsem strávila svoji několikadenní "chvilku pekla" na JIPce já v létě zatímco se třičtvrtiny česka válely u moře v chorvatsku. Následky? -20cm střeva které už mi jaksi nenaroste a velmi nejisté uzdravení. Není mi ani třicet a nejsem sama. Jen v ČR je nás přes sto tisíc, celosvětově to jsou miliony lidí. A co naděláme když jiná nemoc než koronavirus vlastně ani neexistuje? A to nemluvím o tom, co prožívají třeba lidé s rakovinou. Teď navíc odkládání operací kvůli lidem s COVID. Vy si umíte představit co to je když potřebujete operaci kvůli velkým bolestem a teď Vás na ni nevezmou? A přesně to se některým lidem teď děje. Snad Vás utěší, že jsou na tom lidé i hůře. Holt každý musíme bojovat jak umíme. Samozřejmě přeji brzké uzdravení a minimum následků.
OdpovědětVymazatDíky za koment. článek jsem opravdu nepsal kvůli litování. Doposud jsem ale nikde nenašel sepsané, co to pro ty, kteří mají těžký průběh znamená. To je první část, která by mohla trhnout zaryté odmítače. A druhá část je, aby tekla ten zbytek odmítačů a byla aspoň trochu solidární a myslela na zdravotníky, kteří se o takto těžké případy starají.
VymazatJinak nevím,kde jste přišel na zahřáté lůžko, ale zdravotní personální má aspoň v UVN docela problémy umístit pacienty, protože musí přeřazovat lidi a dělit na infekční, neinfekční, čekající na výsledky PCR, ale zároveň potřebné pro hospitalizaci a to samé na klasické lůžko nebo na JIP. Toto vše musí zjednodušeně řečeno brát v potaz, takže ono to s tím čekajících vyhřátým lůžkem není až tak jednoduché, jak píšete. Navíc - kdo se těší na hospitalizaci a nezůstal by raději doma? Moc lidí, kteří by preferovalo nemocnici neznám .... pokud už jim není opravdu dost zle.
Farma společnosti se možná předhánějí, ale bohužel na COVID také není lék. Kor pak v kombinaci s některou z nemocí, o kterých píšete. A takoví lidé, o kterých píšete - například vy - kteří nemají léčbu na “svou diagnózu” pokud k tomu dostanou navíc Covid, tak přesně tito lidé jsou ti, kteří by si zasloužili tu péči, kterou mohou ubírat například právě ti pitomce, co chodí bez roušek protestovat na náměstí. Zrovna dnes mi říkala jedna sestra, že přijímali 2 týdny po demonstraci jednoho na JIP, který se přiznal, že byl na oné demonstraci. Kdyby lidé uvažovali, nemuseli by zabírat místa potřebným, lékaři by mohli mít víc prostoru pro potřenbné a já, já bych třeba nemusel vůbec vydat tento článek. A ne, nejsem protestant a jak jsem psal o pár vstupů výše, kvůli synovi, který má problémy s astmatem a je jak magnet na jakékoliv infekty dýchacích cest, jsme celá rodina a okolí dbali velmi poctivě na to, abychom se nenakazili a nepředali synovi.
Mrzí mě, co se Vám stalo. Mám ve svém okolí také lidi s nemocemi, kterých se nezbaví do konce života a které vlastně i určují, kdy tito lidé zemřou. Ale ... Covid není jediná nemoc, a pokud si přečtěte pozorněji můj článek, píši to v něm. Covid je ale problém, který zkracuje životy i takto těžce nemocným lidem, jejich organismus se pere s “vlastní nemocí” a k tomu přijde Covid, na který taktéž není lék. Je to pak kombinace, kvůli které lidé umírají “zbytečně” o roky dříve. Zbytečně myšleno tak, že je mohl nakazit někdo, kdo nebere na lehkou váhu ona opatření. Například. Covid je bohužel aktuální problém, který snad vymizí s imunitou po prodělané nemoci v kombinaci s očkovanými lidmi. Ale bohužel je to teď aktuálně nemoc, na jejíž kombinaci a komplikace opravdu umírají lidé dřív, díky němuž musí zdravotníci pracovat se zvýšeným nasazením, mnoha lidem odložili operace kvůli kapacitám. Je to nemoc, která přetěžuje zdravotní systém a jak píšete, nevezmou vás na operaci. Co si mají myslet lidé s rakovinou, když vidí “hovada” v nemocnic, co protestují bez roušek, které pak skončí na JEJICH místech v nemocnici, protože mají COVID? O tom je článek ... ne o mně ... zkuste jej zkouknout ještě jednou. A to, že jsou na tom jiné hůře, to vím moc dobře. Bohužel bych to ale bez JIPky opravdu sám nezvládl a zařadil bych se jen do další statistiky ... a opravdu nevím, co víc a jak jinak jsem se mohl chránit před nákazou.
Snad teď chápete, proč ten článek vznikl. Jen jsem to teď napsal jinými slovy, než je popsáno v článku.
A ano, Covid, covid covid ... nic jiného není. Vemte to ale tak - pokud si to přečtete, zjistíte, že to je jakési varování a popis toho, jak covid zatěžuje zdravotníky.
VymazatPokud toto někomu otevře oči a uvědomí si, že to není jen o ublíženectví z omezení a že mohou místo potlesku zdravotníkům nasadit roušky a tak pomoci daleko více, tak ten článek splnil svou úlohu a čím víc lidí si její přečte, tím lépe ... pokud jim to otevře oči a uvolní se tím zdravotníkům ruce pro ty, kteří to potřebují.
Dobry den, dekuji za clanek, to co jste si prozil bych nepral nikomu a preji vam uplne uzdraveni. Velke diky i zdravotnikum. Nejstrasnejsi veta je "Dalších 13 dní jsem jen ležel na místě." :( Chtel bych se zeptat, delali vam odbery a naslednou kultivaci krve na vir sars-cov-2, nebo ta cela diagnoza a duvod zapalu plic byl staven na tom pozitivnim PCR nalezu ?
OdpovědětVymazatDělali mi 3x výtěr ... 2 x standardní PCR, jednou pro kultivaci pro zjištění viability - tam nevím, zda se používá i zjištění z krve. Krve mi sebrali dost na koupel pro Drákulu, ale bohužel nevím, na co vše to bylo. V tomto bodě již znalosti nemám.
VymazatJo, tohle znám. Sice ne COVID, ale Hantavirus. Já skončil v umělém spánku na plicní ventilaci. Ke všemu mi teda ještě odešly ledviny. Úplně se mi při tom čtení znovu připoměly úseky z mého průběhu. I to že jsem lezl po čtyřech na pohotovost, jak mi bylo všechno jedno. Spousta věcí v mlze, nemožnost dýchat. Dýchal jsem jak udýchaný pes. A ten návrat do běžné kondice (nejsem ani hobby sportovec) byl velice zdlouhavý, téměř jsem se musel učit znovu chodit.
OdpovědětVymazatTakže si opravdu umím představit jaké to je. Držím palce a děkuji za článek, snad spoustě lidí otevře oči.
Autor má jistě neobyčejný příběh, ale dovolte mi říci svůj. Je mi 45 let a nemám astma. V půli září se celá moje rodina nakazila Covidem. 72 letí rodiče i manželka to za 2 týdny vyleželi doma. Děti s minimálními příznaky. Já jsem po 11 dnech skončil ve FN Brno s oboustraným zápalem plic, protože jsem měl vážné problémy s dýchánim, přesnê jak popisuje autor. Dostal jsem do masky 15l kyslíku ale hlavně taky kortikostereoidy. Za pár dní jsem byl prakticky zdráv a pustili mê domů. Virus zlikvidovala moje vlastní imunita, která taky způsobila zápal plic. Kortikosteroidy tuto nežádoucí reakci dokázaly rychle potlačit a tudíž jsem se navrátil mezi zdravé. Ztratil jsem 8kg váhy, převážně svalů. Po 6 týdnech jsem ale zvládl 30km v horském terénu s přespáním na sněhu.
OdpovědětVymazatDesítky mých známých už coronu prodělali, já jsem z nich měl nejhorší průběh. V nemocnici mě doktor viděl tak minutu denně. Nejhorší a nejsložitější zákrok který jsem podstoupil bylo napichování stenu do žíly.
Tím nechci snižovat zážitky autora, ale on patří k rizikové populaci. Spousta starých lidí kolem 90 let na coronu umírá. Těmto lidem opravdu doporučuju se izolovat a chránit se. Ale pro ostatní populaci je covid jen těžší chřipka v nejhorším případě. Té nemoci se není třeba bát. Normálně fungující imunitní systém ji rozdrtí za pár dnů a pokud to přepískne, tak ho lze přibrzdit kortikostereoidy. V Čr skutečně žijí stovky tisíc lidí, které Covid může ohrozit, ale nechápu proč někdo cití potřebu je strašit. jirisalek01@gmail.com
Zdravím Jiří,
VymazatK vašemu průběhu gratuluji a jste šikovný, že jste to takto zvládl. Bohužel asi postrádáte další informace o Covid. Jak správně popisujete, Covid zlikvidují vlastní imunita. Není na to lék. Jenže záleží na rozsahu poškození plic, které nepopisuje, jak velké poškození jste měl a dále to, jaká byla expozice. Nemyslím, že bych byl “chcípák” ... ostatně zkuste projít můj blog a jak píšete, dal jste 30km v horách ... určitě na mém blogu najdete zajímavé reporty z různých akcí, které jsem absolvoval. Covid je také o tom, že dokáže obejít imunitní systém a v pozdější fázi tělo reaguje těžkou autoimunitní reakcí.
Ono to není jen o imunitě ... chráním se poměrně dost, abych neohrozil své okolí. Nedokáži posoudit Váš stav, ale po tom, co jsem prožil a bohužel viděl na JIP i na infekčních pokojích, bych odhadoval, že by si s covidem bez kortikosteroidů a kyslíku vášeň imunita tak rychle (což vám jen přeji, jelikož jste jeden ze šťastných) neporadila.
Nicméně dle vaší poslední věty soudím, že jste nedočetl pořádně článek celý až do konce ... zkuste se zaměřit na tu část o zátěži na zdravotníky a personál nemocnic. Pak možná pochopíte, o čem je podstata toho článku.
Nemyslím, že bych někoho strašil a už vůbec nechápu, proč by mělo být otevřené napsání, co covid také MŮŽE způsobit, tabu. Pokud tento článek pomůže snížit o něco nápor v nemocnicích tím, že lidé začnou více přemýšlet o důsledcích toho co a jak dělají, splnil svůj účel.
Súhlas, na Covid nie je znamy liek. Napokon to konštatujem aj v mojom članku, že s tym bojuje vlastná imunita.
VymazatAno, v mojem případě jsem asi po 10 dnech zaznamenal zlepšení, to jak moje vlastní imunita zlikvidovala virus. Bohužel, 11. den to moje vlastní imunita trochu přehnala s aktivitou a zhoršila zápal plic, kvůli kterému jsem měl problém s okysličením krve - cca 91%. Naštěstí žijeme ve 21. století, takže jsem dostal kortikosteroidy a kyslík, tudíž jsem nedopadl jako milióny jinak zdravých lidí kteří zemřeli na Španělskou chřipky.
VymazatVáš článek jsem dočetl do konce, ale mám prostě názor, že na COVID neumře zdravý člověk, který v nejhorším případě dostane flašku kyslíku a běžný lék. Ano, spousta lékařů to také říká, třeba Prof. Beran, ale hlasitější jsou lidé co virem zbytečně straší.
Tím nechci znevážit práci lékařů, kteří zachraňují lidi jako jste vy, kterým imunitní systém prostě nepracuje správně. Tito lidé měli být od začátku v karanténě, dokud se zbytek populace nepromoří. To že to naši politici nezajistili a dostatečně nezdůraznili je chyba.
Mimochodem, v článku jste se vůbec nezmínil o systémových kortikostereoidech a o vaší předchozí léčbě astmatu. Přitom tohle byl asi klíčový faktor vašeho pobytu na JIP. Mě systémové kortikostereoidy FORTECORTIN zabraly a byl jsem za pár dnů naprosto zdravý.
Z kortikostereoidů jsem dostal ještě Dexamed.
VymazatA víte na 100%,že byste se z toho dostal tak rychle nebo vůbec i bez kyslíku a kortikosteroidů? Je to otázka kdyby, kdyby ... nemám je rád, ale vemte v potaz to, že díky nasazenému kyslíku a kosrtikosteroidům se tělu dá prostor bojovat s covid a podpoří se .... pokud ale tělu bude klesat okysličení, bude vám pracovat více srdce, vyšší nároky na energii, správné jídlo, více pití, vyšší zátěž ledvin a jater ... více energie na “provoz” ... a méně prostoru pro boj s covid a regeneraci plic ... takto funguje většina organizmů savců. Neříkám ale, že byste neměl výbornou imunitu. Jen taková úvaha jak moc je jisté, že by pouze imunita toto zvládla a jak, resp.jak rychle .... to je pak to, o čem jsem psal. Tělu je třeba udělat podmínky, aby se s tím popasovalo. Plus pak po akutní fázi sledovat, zda nedojde k jiné komplikaci.
VymazatKdyž píšete o mě že jsem měl být v karanténě, nabývání dojmu, že toto je váš pseudonym a asi mě znáte. Nebo máte reálné info o tom, jak jsem se choval v průběhu roku a jak jsem se chránil a nebo vystavoval případné nákaze? Pardon za tu otázku, ale vaše poznámka ji přímo evokuje. Ad politika a komunikace jsem napsal zcela jasně na počátku, že tento rozměr je třeba umět oddělit.
V článku jsem se o kortikosteroidech nezmínil, jelikož nevidím úplně praktický přínos pro čtenáře vzhledem k tak trochu jiné nosné myšlence článku - jak vidno z věcech dalších komentářů valnou většinou správně pochopené. Mohu dodat fotky zpráv, ale nevidím v tom reálný přínos pro čtenáře, jelikož pokud se dostane do takové fáze v nemocnici, lékaři mu naordinují to, co je třeba i bez kopie mých zpráv a žádosti pacienta, jak by si přál léčit.
V článku jsem astma zmínil. A jak jsem psal výše, dokonce i info od plicaře, který komentoval, že léčení astmatici prodělávají covid s menšími obtížemi. A opět - není to z můj výmysl.
Pokud byste ale chtěl konzultovat diagnostiku a léčbu, můžeme osobně v UVN v Praze. Pomocné síly z oboru jim tu chybí.
Tiež to mám za sebou. Bojoval som so zápalom pluc.
OdpovědětVymazathttps://dochodkovy.blogspot.com/2020/10/moja-tesna-vyhra-nad-covidom19-az-v.html
Ahoj Michaeli ,opravdu moc skvělý článek. Jsem moc rád, že ti bylo dáno ho napsat a přeji ti co nejsnadnější cestu zpět. Pro vnímavé lidi opravdu poučné a článek mi mluví z duše. Bohužel mám pocit,že lidi co ve vážnost covidnákazy nevěří stejně moc nepřesvědčí. Jak už některé reakce naznačují udělají z tebe ,, smolaře patřícího do toho mizivého procenta postižených". Moc se mi líbí začátek článku s apelem na rozumný a zodpovědný přístup. Dodržovat těch pár pravidel a bylo by zas o trochu lépe.Přeji ti Michaeli brzké uzdravení a návrat ke sportu a psaní.
OdpovědětVymazatNázory jiných jsou jejich nemohla nechci je měnit. Znáte to ... chytrém napověz atd... a ano, jsem v mizivé procentu, to je pravda, ale jde o to, že to opravdu může překvapit kohokoliv ... i zdravého člověka. A s komplikacemi, které popisují i jiní v komentářích zde, není vyhráno ani tak ... covid může i po dostání se z nejhoršího způsobit sraženiny ... ale ... díky za komentář ... jsem jedině rád, pokud článek otevře oči zaslepeným aspoň v solidaritě se zdravotníky. V tom příběhu nejde o mě, ale právě o ne. Covid jim a jejich pacientům přinesl práci navíc, doklady operací a léčby.
Vymazatco byste příště udělal jinak při prevenci?
OdpovědětVymazatMaximálně me napadá nestýkal se dětmi .... a nechodit na nákupy. Dle mě jsem dělal co jsem mohl. Maximálně měnit častěji rousky.
Vymazatdíky. zdá se mi z toho, že nákazu vyloučit nejde ani při velké vůli. Snaha je to riziko však držet co nejvíc dole...
VymazatPokud jste měl jen roušku, doporučuji raději dobře utěsněný nejméně fpp2 respirátor... ceny už tak vysoké nejsou, a jde při správné péči použít i opakovaně... Ochrana sice také není 100 %, ale domnívám se, že je stále lepší, než samotná rouška.
Vymazat2-Match ... přesně o toto jsem se celou dobu předtím snažil. Nežiju sice životem poustevníka, ale nějak nemám přílišnou potřebu socializace a i v mé malé bublině lidí, kde se pohybuji jsem dodržoval preventivní kroky. Kde se stala chyba dnes mohu pouze hádat, ale stav to asi nezmění. Jak jsem psal v článku ale, většina populace se bát nemusí ... komplikace nejsou procentuálně tak velké. Ale i to malé procento přináší tragédie blízkým a dostává se k zdravotníkům, kteří by také radši viděli tyto lidi zdravé.
VymazatAzz ... bylo to dle aktuální potřeby buď rouška nebo respirátor - nákupy a uzavřené prostory obecně jsou samozřejmě o respirátoru.
Pro co životně důležitého jste šel do té lékárny kde jste 'asinakazil"?
OdpovědětVymazatLékárna je jedno z mála míst .... ale obvykle se do lékárny chodí pro vitamíny, léky, které například potřebuje někdo z rodiny anebo i koupit roušky. Nějak ...omlouvám se, ale nevím, co jiného na tento dotaz odpovědět. Do lékárny chodím jednou za čas a to jen, když je to nutné.
Vymazat"Paradoxně plicař potvrdil i k mému údivu, že astmatici na léčbě mají průběh covid ve většině případů mírnější."
OdpovědětVymazatTahle věta mi nedává smysl. Astmatici mají průběh mírnější než kdo? Zdravé lidi covid prakticky neohrozí, tak s kým ten plicař porovnával. WHO tvrdí, že správně léčené Astma (asi kortikoidy) není problém pro Coronavirus. Ale proč vám tedy kortikoidy nezabraly? Žeby platilo není astma jako astma? Zajímavé je, že jsem na infekčním ležel s asi 65 letým mužem, který do nemocnice přišel vpodstatě preventivně a v mnohem lepším stavu než já. Po týdnu jsem já šel domů a ten člověk tam byl v podstatě v nezměněném stavu s velmi mírným zápalem plic, který se ale nelepšil. Léky jsme brali stejné. Pak z něj vypadlo, že před lety měl bronchitidu...
"A víte na 100%,že byste se z toho dostal tak rychle nebo vůbec i bez kyslíku a kortikosteroidů?"
Nejsem si tím jistý. Jak už jsem řekl, je dost možné že bez kyslíku a kortikostereoidů bych to nedal, stejně jako milióny jinak zdravých lidí co zemřeli na španělskou chřipku. Nebo tisíce lidí co by bez triviální operace zemřeli na zánět slepého střeva.
"Když píšete o mě že jsem měl být v karanténě, nabývání dojmu, že toto je váš pseudonym a asi mě znáte. Nebo máte reálné info o tom, jak jsem se choval v průběhu roku a jak jsem se chránil a nebo vystavoval případné nákaze? Pardon za tu otázku, ale vaše poznámka ji přímo evokuje. Ad politika a komunikace jsem napsal zcela jasně na počátku, že tento rozměr je třeba umět oddělit."
Neznám vás osobně. Jen moje přesvědčení je, že místo zavírání celé populace do karantény, by se měla zavřít jen riziková populace a zbytek populace by se měl promořit. Třeba i řízeně za podávání regulovaného množství koronaviru. Pro mladou zdravou populace není Covid riziko. Podle posledních správ se zdravá populace bude očkovat až v létě a do té doby se stejně nakazí milióny lidí tak jako tak.
"V článku jsem se o kortikosteroidech nezmínil..."
Ve FN Brno je tohle klíčové pro léčbu covidového zápalu plic, což je hlavní příznak Covidu. Závažnější příznaky mají lidé, kterým selhává vlastní imunita. To ale nebyl ani váš ani můj případ. Takový ty serepetičky s kyslíkem je jen podpůrná léčba, která samozřejmě může zachránit život.
"V článku jsem astma zmínil. A jak jsem psal výše, dokonce i info od plicaře, který komentoval, že léčení astmatici prodělávají covid s menšími obtížemi. A opět - není to z můj výmysl."
Už tu poznámku možná chápu. Jestli nechtěl říci že léčení astmatici prodělávají covid s menšími obtížemi než neléčení astmatici. S tím se dá určitě souhlasit. Pak by se ale doktoři měli zamyslet nad vašim nebo i mým případem. Svoje obtíže si vysvětluju velkou náloží viru - manželka je dentální hygienistka a ti podle mého názoru podstupují obrovské riziko, větší než personál na infekčním. Měla dost velký kašel...
"Pokud byste ale chtěl konzultovat diagnostiku a léčbu, můžeme osobně v UVN v Praze. Pomocné síly z oboru jim tu chybí."
Tak to udělají nejlíp, když to budou konzultovat se specialisty na infekčním oddělení FN Brno. Ale oni tam moc lidí ve středním věku nepotkávají. Nade mnou se velice podivovali, jak jsem se tam dostal a jaktože mám takový průběh. Tudíž pro ně nebylo překvapení, že jsem byl za pár dnů OK.
Jinak já osobně jsem samozřejmě připraven splnit občanskou povinnost a jít na infekční kdykoliv pomáhat dle potřeby a mých schopností. Ikdybych tam měl dělat lapiducha.
Astmatici léčení inhalovanými kortikosteroidy pravděpodobně mají vyšší riziko úmrtí.
Vymazathttps://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.19.20135491v1
To samé si myslí The FLCCC Alliance, která taktéž inhalované steroidy nedoporučuje - logicky jsou nebezpečné asi zejména během inkubace a v replikační fázi viru, kdy je třeba, aby imunita virus zlikvidovala. V případě progrese k pulmonální fázi, už se situace mění a antivirová léčba by měla přecházet v regulaci dysregulovaného imunitního systému - zejména kortikosteroidy.
Co vidím u léčby autora jako potenciálně problematické ze svého pohledu poučeného laika:
1. Předchozí léčba steroidy a potenciálně potlačená imunita - navíc kombinace s vytrvalostním během, kde to také nemusí být pro imunitu a zánětlivé faktory úplně ideální sport.
2. Léčba paracetamolem - v zásadě postrádá protizánětlivé a antitrombotické účinky NSAID, které jsou zásadní pro kontrolu choroby (zejména v pokročilé fázi) a vyčerpává glutathion, čímž ještě snižuje schopnost buněk (organismu) vypořádat se s už tak zvýšeným oxidačním stresem způsobeným infekcí. Potlačení příznaků ve formě redukce horečky a bolesti pak může navíc vést k chybnému hodnocení skutečného postupu nemoci a následné progresi k těžké formě Covid-19 a hospitalizaci. To platí především v případě ohrožených skupin populace.
Vitamín C a D3 - určitě dobře - ovšem zcela záleží na dávce - pokud to bylo pod 1000mg/den u C a 2000IU D3 - je to pravděpodobně zcela neúčinné - nasazeny měly být násobky.
Nezmíněno nic co by bránilo replikaci viru a brzdilo metabolický profil virem infikované buňky - quercetin, scutellaria, EGCG, zinek...
Nezmíněno nic co by regulovalo imunitní reakci - Omega3, melatonin atd.
Bez účinku nasazená antibiotika - jaká? To by bylo dobré vědět, aby je ostatní nepreferovali.
V nemocnici remdesivir - pravděpodobně ke konci replikační fáze viru - osobně opravdu nevím co bych dělal - možná 2-3 dávky??? Nevím, musel bych znát svoje výsledky testů. Studie - minimální účinek.
Kortikosteroidy - kdy byly nasazeny? Jaké? Používá se dexamethason podle Recovery Trial - podle FLCCC opět horší volba - inferiorní k methylprednisolonu - lepší průnik do plic - navíc 6-8 mg potenciálně údajně nízké dávkování - také by bylo zajímavé vědět, jaká dávka byla podána a zda byla eskalovaná při nelepšení stavu?
Co dále? Imunomodulace? Atorvastatin, Omega3, B1....? Nic?
Intravenózní C - použit?, kolik, kdy, jak dlouho? Popsány případy, kdy zachránil život v případech, kdy lékaři chtěli odpojovat (od ECMA) - plíce na rentgenu neviditelné...na důrazné naléhání rodiny a přes váhání lékařů úspěšně nasazeno.
https://www.youtube.com/watch?v=Au-mp6RZjCQ
Pane Jiří, jak jsem psal, nemyslím si, že tato diskuse je úplně přínosná. Můžeme probrat osobně - nabídka stále platí ... jak jsem psal. A taktéž platí, že ona nosná myšlenka článku spočíva tak trochu v něčem jiném ... to se nezměnilo.
VymazatZdravím ZŠ,
Vymazatkrásná ukázka znalostích hlubších, než mám. V první řadě ale - typ a léčba a vliv na smrtnost v kombinaci s Covid2 závisí na typu astmatu:
https://www.webmd.com/lung/news/20201007/risk-of-severe-covid-may-depend-on-your-type-of-asthma-experts-say#1
K léčbě ... pokud máte čas, chuť, můžete se stavit a probereme to nad mou dokumentací, které mám za hospitalizaci již několik stran, věřím, že se najdou i přínosné rady pro zdravotníky a doktory z UVN.
Jak jsem psal již panu Jiřímu - nosná myšlenka článku ale není o mně, nýbrž o tom, co Covid může také dokázat a jak s tím pomáhají zdravotníci v nemocnicích a co musí jen u covid pacientů snést s tím, že nemocnice nejsou JEN o covid pacientech ...
Smekám před zdravotníky. A Vám brzké zotavení. Díky za sdílení zkušenosti.
OdpovědětVymazatVýstižně napsané, měli by si to přečíst opravdu všichni. Jako sestra na RES můžu říct, že je to opravdu těžká doba a zdá se být nekonečná.Jsme vážně unaveni a nevidíme konec. Malá nemocnice=málo personálu,takže 6hodin v boxu běžně. Neustále narvané oddělení.
OdpovědětVymazatPacienti, uzdravující se jako Vy,jsou pro nás radostí. Bohužel nám jich i spousta zemře,nebo mají těžké postižení plic.
Přeji Vám už jen co nejrychlejší zotavování a držte se! 😉
Ano, je to pěkně napsané, přesvědčivé a užitečné. Sepsat všechno takto podrobně dokumentaristicky vyžadovalo dost/hodně energie - díky.
OdpovědětVymazatDobrý den, Michale, jsem podobně riziková skupina jako Vy (asi méně trénovaný (na kole 4 - 5.000 km ročně), bez astmatu, zatím negativní, ale obden jezdící MHD do práce - cca 45 minut jedna cesta). Riziková nemyslím ironicky, protože kamarádka praktická lékařka mi říkala, že v mém věku mají sportovci horší průběh než gaučáci. Vaše rada ve smyslu, že nemám otálet s nástupem do nemocnice, je užitečná, ale jak podle Vás poznám ten mezník, kdy to už není na vyležení doma? Děkuji za odpověď.
OdpovědětVymazatZdravím Michale, to je velmi dobrá otázka ... každý jsme individuální, ale asi bych doporučil minimálně kontaktovat svého lékaře a říct přesně vše, jak vám je, nic nevynechat. Většinou mají velmi dobré zkušenosti a již poznají jaké jsou ty meze ... Ale je pravda, že většina případů "se dá vyležet doma" ... mnoho lidí uvádí vyléčení se za 5 dní z horeček ... já to prošvihl díky přechodu do víkendu a věřil jsem, že mi napoprvé v nemocnici poradili dobře. Neklesající horečky ani o píď jsou asi první ukazatel. Další, pokud máte možnost měřit, je klesající saturace kyslíku v krvi - postupně o procenta v po sobě jdoucích dnech.
VymazatA ano, také jsem slyšel o horším průběhu u sportovců - "údajně" po aktivitě, kdy se prokrví plíce, zvýší tep se zvýší i průtok a infekce se "lépe" a rychleji dostane do celého těla. Ale nevím, co je na tom pravdy, ač to zní logicky.
Michale moc pěkně napsáno a díky za podobný článek. Občas slýchávám hrozný názory jako že lehká chřipka, podvod, Covid neexistuje atd. a to zuřím. Sám jsem si Covidem prošel taky v prosinci. Vůbec netuším, kde jsem k tomu přišel. Nosím stále respirátor FFP2, myji si ruce, nikam nechodím, vědomě jsem nikdy nepřišel do styku s nemocným a přesto. Měl jsem průběh mírný (bolest hlavy, kašel, horečka atd. atd.), a byl jsem 3 týdny vypnutý. Oproti Vám to byla ale pohoda a jen přiznávám, že jsme se hrozně bál toho, aby se to nezhoršilo, abych nemusel do nemocnice, abych se nezhoršilo dýchání atd. Minulý týden jsem byl kvůli jiné věci (ledvinový kámen) na CT a MUDr., co to popisovala, tak zjistila i změny na plicích, takže musím na plicní. Přesně jak píšete, člověk to chytí rychle, ale cesta zpět je dlouhá. Přeji hodně moc zdraví a ještě jednou děkuji za článek!!!
OdpovědětVymazatPěkný den, Mojmíre,
Vymazatano, bohužel, změny na plicích jsou ... bohužel časté a mnoho lidí o nich ani neví. Ti, co to prodělali doma to neví, protože nejdou k doktorovi a pokud ano, bez CT to odhalit nejde. Velmi dobře to bylo reprezentováno dlouhodobým sledováním v Hradecké nemocnici a na 68.minutě videa níže to popsal Daniel Stach s profesorem z nemocnici v HK - u těch, co to prodělali doma, je cca 77% lidí, kteří mají na CT vidět změny na plicích i 3 měsíce po "uzdravení" ... proti těm z JIP jako já to není tak velký rozdíl - u "nás" to je 85%.
Také přeji, ať jde vše bez komplikací.
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10997918455-mimoradne-porady-ct24
Zdravím, zaujala mne informace, že astmatici zvládají covid lépe, což ve vašem případě neplatilo. Četl jsem článek o nějakém léku pro astmatiky, tuším od AstraZeneca, který výrazně snižuje riziko těžkého průběhu nemoci. Dostala se k vám tato informace a užíval jste tento lék?
OdpovědětVymazatZdravim, ano, vim a je to to, co mi rikala i ma plicarka ... jedna se o inhalacni kortikosteroidy ... je o tom aktualne i clanek na novinkach a stejny vydal i idnes o den pozdeji. Pri pravidelnem uzivani inhaleru s kortikosteroidy - ale ve studii je zminen jen konkretni - by mel byt prubeh lepsi ... informace o tom jsou zname jiz dele, u syna to platilo, u me bohuzel ne. Proste jsem mel o vice faktoru, ktere zpusobily takovyto prubeh.
VymazatKlobouk dolů a díky moc za popis vašich zkušeností
OdpovědětVymazat